Hier vind je een overzicht van de line-up van het Fontys IT Festival 2024.
Locatie: | R5 - Aula |
Tijd: | Van 16:00 tot 17:15 |
Art Rooijakkers gaat in gesprek met verschillende gasten die hun talent, kennis en innovatie inzetten bij projecten die impact maken op een toekomst die beter is voor mens, dier en planeet.
ART ROOIJAKKERS
Art Rooijakkers is een naam die in Nederland synoniem staat voor veelzijdig talent, charme en expertise, met een rijke achtergrond in de media, variërend van journalistiek tot het presenteren van grote televisieprogramma’s. Na zijn studie journalistiek aan de Universiteit van Utrecht en een studie aan de Universiteit van Amsterdam, begon Art zijn carrière als verslaggever. Zijn doorbraak in de televisiewereld kwam met zijn deelname aan en het winnen van “Peking Express”, waarna hij als presentator aan de slag ging bij verschillende programma’s.
In de loop der jaren heeft Art een indrukwekkend portfolio opgebouwd, met werk als presentator van populaire shows zoals “Wie is de Mol?” en “Hollandse Zaken”. Zijn journalistieke achtergrond en natuurlijke nieuwsgierigheid stellen hem in staat om diepgaande gesprekken te voeren en complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek. Naast zijn werk op televisie is Art ook actief als schrijver en heeft hij meerdere boeken op zijn naam staan, waaronder reisverhalen en kinderboeken.
Locatie: | R5 - Aula |
Tijd: | Van 16:00 tot 17:15 |
Locatie: | R11 - 1.21 |
Tijd: | Van 14:30 tot 15:30 |
Over de invloed van generatieve AI op het onderwijs
Hoe kan kunstmatige intelligentie optimaal geïntegreerd worden in het onderwijs?
Barend Last is expert in onderwijsinnovatie. Hij biedt inzichten in technologie, blended learning en kunstmatige intelligentie. Hij staat bekend om zijn unieke vaardigheid om complexe wetenschappelijke concepten te vertalen naar bruikbare praktijkoplossingen.
OVER BAREND
Barend Last begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijsinnovatie ontstond. Later werkte hij onder meer als docent, manager en onderwijsmaker in verschillende lagen van het onderwijs. De afgelopen jaren was hij als onderwijskundig adviseur verbonden aan de Universiteit van Maastricht, waar hij zich bezighield met de implementatie van blended learning. Barend is momenteel werkzaam als docent, trainer en onderwijsadviseur bij zijn eigen bedrijf Buro Mindshift.
Locatie: | R11 - 1.21 |
Tijd: | Van 14:30 tot 15:30 |
Locatie: | R5 - Aula |
Tijd: | Van 14:30 tot 15:30 |
DIGITAL & HUMAN
Het lijkt misschien contra-intuïtief, maar het omarmen van de vooruitgang van technologie en AI kan onze menselijkheid versterken. We kunnen ons richten op het ontwikkelen van onze unieke talenten en vaardigheden door alledaagse taken te automatiseren en tijd vrij te maken. Als mensen kunnen we ons aanpassen en leren, waardoor we kunnen evolueren en voortdurend relevant blijven in een snel veranderende wereld.
Technologie omarmen betekent niet dat we onze menselijkheid opgeven; het betekent dat we onszelf in staat stellen om een nog groter potentieel te bereiken als individu en als samenleving. Dus in plaats van bang te zijn voor de onbekende toekomst, laten we die omarmen en technologie gebruiken om de beste versie van onszelf te worden.
OVER CHRISTIAN
Christian Kromme is futuroloog en expert op het gebied van disruptieve technologie en auteur van het boek "Humanification Go Digital, Stay Human," een bestseller op Amazon. In dit boek verkent Christian de fascinerende parallellen tussen biologie en technologie. De golven van technologische innovaties die elkaar in een steeds hoger tempo opvolgen zijn immers geen toeval... Het boek "Humanification" helpt managers, ondernemers en investeerders te anticiperen op en te navigeren door een extreem snel veranderende wereld vol ontwrichtende innovaties en exponentiële technologieën. Christian heeft zich altijd gericht op het snijvlak van technologie en menselijk gedrag. In 2002 richtte Christian zijn bureau Artificial Industry op. Hij faciliteerde innovatieve startups voor grote namen als Randstad, Essent, Endemol, Corio, EyeWorks, Pensioenfonds ABP, Oracle, Philips, Toyota, Auping, Adidas en Rabobank. De focus van Artificial Industry lag al vrij vroeg op klantervaring en het creëren van uiterst intuïtieve en mensvriendelijke digitale interfaces.
In 2015 verkocht Christian zijn bedrijf aan een tech multinational, waarna Artificial Industry al snel werd omgedoopt tot Quandago.com. Naast schrijven en spreken bekleedt Christian momenteel verschillende functies in denktanks en adviesorganen, waaronder onderzoeker bij The Conference Board (New York), Sinds 2019 is Christian ook medeoprichter van SymbioSys, een nieuw AI tech platform dat zich richt op het creëren van wendbare en vloeiende menselijke zwerm organisaties.
Locatie: | R5 - Aula |
Tijd: | Van 14:30 tot 15:30 |
Locatie: | R5 - Aula |
Tijd: | Van 13:00 tot 14:00 |
In zijn lezing neemt Ben van der Burg je mee naar het randje van de menselijke mogelijkheden op zowel sportief als digitaal gebied. Met zijn achtergrond als schaatser en zijn kennis van de technologie-industrie, biedt Ben van der Burg een uniek perspectief op de wereld van vandaag.
Over Ben
Ben van der Burg heeft een indrukwekkende carrière achter de rug, zowel op het gebied van sport als in de technologie-industrie. Tussen 1986 en 1991 was Ben een succesvol langebaanschaatser, waarbij hij Nederlands kampioen allround werd en in 1990 zelfs tweede tijdens het WK-allround in Heerenveen. Na zijn sportcarrière heeft Ben zich volledig gestort op de technologie-industrie. Hij is commercieel directeur bij Triple, een bedrijf dat mobiele applicaties ontwikkelt, evenals virtual reality software en kunstmatige intelligentie oplossingen. Daarnaast maakt Ben een podcast over technologie (De Technoloog) en heeft hij een wekelijkse column op BNR nieuwsradio. Regelmatig wordt hij gevraagd als commentator over technologie.
Locatie: | R5 - Aula |
Tijd: | Van 13:00 tot 14:00 |
Locatie: | R11 - 1.21 |
Tijd: | Van 13:00 tot 14:00 |
Julia Janssen is kunstenaar, spreker en ambassadeur van databescherming. Ze onderzoekt de invloed van data, AI en technologie op onze fysieke leefomgeving en maakt interactieve en performatieve installaties om haar publiek inzicht te geven in de uitdagingen van onze digitaliserende wereld. Hoe gaan we om met gelijkheid, vrijheid, eerlijkheid, autonomie en democratie in een data-gedreven samenleving?
Over Julia
In 2016 studeerde zij af aan de ArtEZ Hogeschool voor de kunsten in de richting Graphic Design. Tijdens haar studie raakte zij geïnteresseerd in data en digitalisering en werkte ze aan verschillende projecten waarin onze relatie met technologie naar voren kwam. Met haar afstudeerwerk won ze de Crypto Design Award en sindsdien wijdt ze haar kunst aan datasoevereiniteit.
Julia vertaalt wetenschappelijke inzichten naar toegankelijke ontwerpen waarmee ze haar publiek een kijkje geeft achter de oppervlakte van het internet. Door de complexiteit van informatietechnologie begrijpelijk te maken bouwt ze aan een beweging die streeft naar datasoevereiniteit: uiteindelijk moet iedereen bewust kunnen kiezen wie wat over hem of haar weet. Haar projecten en presentaties richten zich op data verzamelinfrastrucuren, de macht van Big Tech, de (monetaire) waarde van data, bias in algoritmen, profiling, digitale identiteit, het leven binnen algoritmen en digitale burgerrechten als informed consent en the right to be forgotten.
Locatie: | R11 - 1.21 |
Tijd: | Van 13:00 tot 14:00 |
Locatie: | R10 - 0.60 |
Tijd: | Van 13:00 tot 17:00 |
Project MasterMinds wil sociale impact creëren op menselijk gedrag door interactieve AI-technologieën te ontwikkelen, zoals serious gaming, augmented en virtual reality, intelligente mentorsystemen, natuurlijke taalverwerking en data science. We helpen leerkrachten in het basisonderwijs bijvoorbeeld bij het opsporen van emotionele problemen bij kinderen in de klas door gebruik te maken van een chatbot met een geschikte virtuele agent. We proberen kinderen op een leuke, activerende manier bewegingsoefeningen te laten doen terwijl ze ook de tafels leren, en we ontwikkelen een arcadespel waarbij fysiologische signalen als input in het spel worden opgenomen.
Project MasterMinds omvat verschillende docenten en studenten en is onderdeel van het Fontys ICT lectoraat Interaction Design.
Locatie: | R10 - 0.60 |
Tijd: | Van 13:00 tot 17:00 |